SELMA.

SELMA.

دارو گیاهی درمان سالک

نام فرآورده : داروی گیاهی درمان زخم سالک

 

شکل دارو : پماد – تیوب آلومینیومی 30 گرمی/ قوطی 30 گرمی

مواد تشکیل دهنده : بلوط جنگلی

تاییدیه ها و مراحل انجام شده برای اخذ مجوز تولید و توزیع دارو از سازمان غذا و دارو :

  • انجام موفقیت امیز تست حیوانی 1397
    *دارای گواهی ثبت اختراع با تایید دانشگاه علوم پزشکی مشهد 1397
    اخذ کد اخلاق و کد IRCT بین المللی 1399
    *انجام موفقیت آمیز آزمایشات بالینی با 60 بیمار داوطلب در دانشکده پزشکی شاهین فر مشهد 1401
    *انجام موفقیت آمیز تمامی آنالیزهای سازمان غذا و دارو و اخذ پروانه تولید از سازمان غذا و داروی ایران 1403

اطلاعات کلی :

لیشمانیوز يك بیماری مشترک انسان و حیوان است، كه در اغلب نقاط جهان وجود داشته و به صورت ضایعات پوستي )سالك(، احشایي )كالاآزار(، و مخاطي پوستي بروز مي كند.

لیشمانیوز از طریق تک‌یاخته انگل‌های خانواده لیشمانیا و از طریق نیش نمونه‌های خاصی از پشه خاکی منتقل می شود. این بیماری مشترک بین انسان و حیوان می باشد. مخزن اصلی بیماری سگ سانان و جوندگان می باشند و انسان یک میزبان تصادفی محسوب می شود. انگل لیشمانیا در مهره داران در درون سلولهاي بیگانه خوار تك هسته اي (عمدتا ماكروفا‍ ژهاي بافتي) زندگي و تکثیر مي یابد. اين بيماري همواره مورد توجه سازمان WHO بوده است.  به طوري كه اخیرا بخش تحقیقات بیماریهاي گرمسیري این بیماري را در گروه I بیماریهاي نوپدید و كنترل نشده قرار داده است. امروزه علیرغم پیشرفت هاي عظیم درحوزه  علوم پزشکي و موفقیت هاي بشر در مبارزه با بیماریهاي مختلف، بيماري لیشمانیوز به علت ایجاد مرگ ومير و  معلولیت و ناتواني از مشکلات مهم بهداشتي مناطق گرمسیري دنیا محسوب مي گردد، به طوري كه سازمان بهداشت جهاني اين بيماري را  در ردیف شش بیماري مهم دنیا معرفي كرده است

متاسفانه کشور ما از كانون هاي مهم سالك مي باشد و از جمله مناطق آلوده در ایران استان اصفهان، كرمان، خراسان، فارس، خوزستان، یزد،ایلام، كرمانشاه، بلوچستان و تهران را مي توان نام برد كه اكثرا از نوع مرطوب یا روستایي مي باشد، كانون هاي مهم دیگر کشورمان در شمال شرقي شامل سرخس، تركمن صحرا و جلگه هاي واقع در مرز ایران و تركمنستان مي باشند. در ایران نيز بیماري لیشمانیوز عمدتا به دو فرم پوستي یا سالك نوع شهري با عامل لیشامانیا تروپیکا و نوع روستایي با عامل لیشمانیا ماژو رو احشایي یا كالاآزار با عامل لیشمانیا اینفانتوم مدیده مي شود. لیشمانیوزجلدي نوع روستایي در بیش از نیمي از استان هاي كشور به عنوان معضل بهداشتي مطرح است.

همچنین بیماری سالك در مناطق گرمسیری امریكا، آفریقا و شبه قاره هند و در نواحی نیمه گرمسیری آسیای جنوب غربی  و ناحیه مدیترانه آندمیك است.  اگر چه در بخش هاي از جهان بیماری سالك معمولا با مرگ و میر بالایی همراه نیست ولی میزان ابتلاء و ایجاد ضایعات بد شكل پوستی كه در برخی موارد تا بیش ازیكسال باقی می ماند و حتي جوشگاه زخم پس از بهبودی آن نیز حتی با درمان استاندارد تا آخر عمر وجود دارد، قابل توجه است و موجب اذیت بیمار می گردد. از طرف دیگر عوارض باكتریایی و قارچي ثانویه شامل عفونت نسوج سطحی و عمقی، آبسه، سپتی سمی، و حتی كزاز از عوارض زخم سالك می باشند كه ممكن است موجب ناتوانی و حتی مرگ بیمار گردد. اگر چه میزان بروز این عوارض ناچیز است ولی با توجه به گستردگی بیماری سالك احتمالا تعداد بیمارانی كه دچار این عوارض می گردند قابل توجه خواهد بود.

سالانه  1.500.000 نفر در دنيا به اين بيماري مبتلا مي شوند كه بسياري از آنها ثبت و گزارش نمي شوند. اين بيماري در برخي موارد ايجاد ضايعات متعدد (تا بيش از 300 عدد) كرده است.

موارد مصرف :

جلوگیری از رشد زخم سالک و ترمیم ضایعه های ایجاد شده ناشی از زخم های سالک فعال در هر دو نوع خشک و مرطوب (شهری و روستایی)

نحوه و مقدار مصرف :

بسته به نوع و قدمت زخم از 1 الی 2 هفته، روزی یکبار پس از شست و شوی محل زخم 500 میلی گرم از پماد بصورتی که روی زخم را کامل بپوشاند روی محل ضایعه قرار داده و زخم با پانسمان آماده پوشانده شود.

موارد منع مصرف:

این پماد برای تمامی افراد در هر شرایط و سنی قابل استفاده بوده و بهترین گزینه برای بیماران کلیوی و قلبی است با توجه به منع استفاده گلوکانتیم برای این بیماران.

شرایط نگهداری:

جهت پایداری بیشتر مواد موثره، بهتر است در دمای پایین تر از 35 درجه سانتیگراد نگهداری شود.